Ιερός Ναός Αγίου Σπυρίδωνος Ν. Ιωνίας

Αρχική » Άρθρα » «Η ζωή είναι πιο σημαντική από την αξιοπρέπεια.» Ή μήπως όχι;

«Η ζωή είναι πιο σημαντική από την αξιοπρέπεια.» Ή μήπως όχι;

Άρθρα

Ο τίτλος του βιβλίου και της ταινίας αναφέρεται σε μια νομοθεσία του 1989 που απαιτεί από τις δικαστικές αρχές της Βρετανίας να προωθήσουν την ευημερία των ανηλίκων κατά πρώτο και κύριο λόγο.

Το πυκνό μυθιστόρημα του Ian McEwan , που διερευνά τις ανθρώπινες σχέσεις και την έννοια της δικαιοσύνης, θα μεταφερθεί στον κινηματογράφο σε σκηνοθεσία Richard Eyre («Notes on a Scandal»), με σενάριο του ίδιου του συγγραφέα και στους πρωταγωνιστικούς ρόλους τους χαρισματικούς Emma Thompson και Stanley Tucci .

Η σκηνοθεσία στηρίζεται πάνω στην αυτοκυριαρχία των ερμηνειών και των διπλών κλιμακώσεων στην πλοκή , δίνει χρόνο και στον θεατή να ζυγίσει προσεχτικά τα διλήμματα τα οποία η ταινία του σκηνοθέτη R. Eyre εξακολουθεί να θέτει: κατεξοχήν περίπλοκες ερωτήσεις γύρω από την οικογένεια, τη θρησκεία, το γάμο, το νόμο και τα ευαίσθητα όρια που μπορούν ή δεν μπορούν να περάσουν σε κάθε ίδρυμα, για την έννοια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όπως ορίζονται από τον δυτικό Νόμο ή τα θρησκευτικά δόγματα κτλ.

Η γωνιακή πολυπλοκότητα της μελέτης του R. Eyre επί του κεντρικού χαρακτήρα, με όλες τις απροσδόκητες αρμονικές και διαφωνίες προβάλλει τους ανθρώπους σε διασταυρώσεις που καθορίζουν τη ζωή τους, κι αναγκάζονται να κάνουν επιλογές που έρχονται σε άμεση σύγκρουση με το σύνολο των πεποιθήσεων με τις οποίες μέχρι τώρα ζούσαν. Ένα δυναμικό ζευγάρι στη μέση ενός σύγχρονου γάμου που προκαλείται, όταν οι σταδιοδρομίες, οι προτεραιότητες και οι κάποτε έντονες αλλά τώρα συγκρατημένες επιθυμίες τελικά παρεμβαίνουν στην κρεβατοκάμαρα.

Στις εναρκτήριες στιγμές, η Fiona Maye (Thompson) είναι διακεκριμένη νομικός που προεδρεύει στο Ανώτατο Δικαστήριο σε υποθέσεις οι οποίες εμπίπτουν στο οικογενειακό δίκαιο όπου τις εκδικάζει με σοφία και συμπόνια .

Είναι φημισμένη για την οξυδέρκειά της, την ακρίβεια και την ευαισθησία της. Όμως την επαγγελματική της επιτυχία σκιάζουν η μελαγχολία της και οι διαμάχες από τις διαμαρτυρίες του συζύγου της , Jack (Stanley Tucci) , ότι τον αγνοεί συναισθηματικά και ερωτικά επί μια δεκαετία. Την αγαπά, δε θέλει να χωρίσουν, όμως δεν μπορεί πλέον να ανεχτεί την αποκλειστική της προσήλωση στη δουλειά, την «απουσία» της ακόμη κι όταν είναι δίπλα του.

Σε αυτή τη δύσκολη προσωπική στιγμή καλείται να αντιμετωπίσει μια επείγουσα υπόθεση: Για θρησκευτικούς λόγους, ένα δεκαεπτάχρονο αγόρι με λευχαιμία, ο Adam (Fionn Whitehead, μοναχογιός Μαρτύρων του Ιεχωβά) ένα εντυπωσιακό παιδί με μεγάλες δυνατότητες και αίσθημα χιούμορ, με μεγάλη αγάπη για την ανάγνωση και τη συγγραφή ποίησης. Αυτό το νεαρό άτομο αντικατοπτρίζει απόλυτα τις πεποιθήσεις των γονέων του κι αρνείται τη θεραπεία που θα σώσει τη ζωή του. Ο χρόνος εκπνέει!

 Μπορεί ένα κοσμικό δικαστήριο να υπερισχύσει της πίστης; Πρέπει η Fiona να τον αναγκάσει να ζήσει καθώς οι θρησκευόμενοι γονείς του διαφωνούν επιμένοντας σε αυτό που αποκαλούν το θέλημα του Ιεχωβά Θεού;

Προκειμένου να καταλήξει σε μια απόφαση, επισκέπτεται τον Adam στο νοσοκομείο. Είναι μια συνάντηση που θα γεννήσει στην ίδια συναισθήματα καταπιεσμένα επί δεκαετίες και στο αγόρι πρωτόφαντες συγκινήσεις.

Η απόφασή της θα έχει συντριπτικές συνέπειες και για τους δυο τους…

Δεν είναι έκπληξη να πούμε πως η Fiona θα αποφασίσει τελικά υπέρ του νοσοκομείου και της μετάγγισης. Συνάμα μετανιώνει για την ηθελημένη ατεκνία της, θλίβεται για την κρίση που έχει ξεσπάσει στον πολύχρονο γάμο της…

 Άλλωστε, είναι μετά την «ανάσταση» του Adam που το δράμα αρχίζει να δονείται, με τη σχέση εξάρτησης που βαθμιαία αναπτύσσεται ανάμεσα στους δύο. Εκείνος, έχοντας χάσει την πίστη του στο πατρώο θεό του, συγκλονισμένος από τις νέες δυνατότητες της ζωής, αλλά πλέον πνευματικά με την αμφισβήτησή του απαρτιωμένος, την κατατρύχει με αγάπη και ευγνωμοσύνη, ως άλλο Σωτήρα.Είναι ένα νεαρό αγόρι που εμπνέεται από μια ισχυρή γυναίκα που έσωσε τη ζωή του. Την ακολουθεί. Πρακτικά προσφέρεται για υιοθεσία.

 Και εδώ είναι όπου η ιστορία σκοντάφτει(2α κλίμακα). Εκείνη διστάζει, θυμώνει, τον διώχνει καθησυχαστικά. Αυτή που μια ζωή ασχολούνταν από απόσταση και λίγο έως πολύ εκ του ασφαλούς με οικογένειες και τέκνα, βραχυκυκλώνει στην πρόσωπο με πρόσωπο συνάντηση με ένα παιδί. Ξέρει όμως πως η ζωή της έχει συνδεθεί αμετάκλητα με τη δική του.

Άρθρα

Αρέσει σε %d bloggers: